Plan Your Visit
  • Ambulans / Kecemasan
    +604 222 9199
  • Talian am
    +604 222 9111

Rancang Lawatan Anda

Maklumat

Garis Panduan bagi Pelawat

Gleneagles Hospital Penang adalah sebuah hospital yang sentiasa menjaga kepentingan dalam mencegah jangkitan demi kesejahteraan pesakit-pesakit kami. Kami juga ingin memastikan bahawa agar semua pengunjung mengikuti garis panduan yang telah dinyatakan seperti di bawah:

  1. Sentiasa menjaga kebersihan tangan dengan betul seperti mencuci tangan menggunakan sabun dan air, atau menggunakan dispenser pembersih tangan yang terletak di seluruh hospital.
  2. Hanya mainan plastik keras yang boleh dicuci dan disterilkan sahaja yang dibenarkan di kawasan penjagaan pesakit. Manakala, mainan yang lembut adalah amat dilarang untuk mengelakkan berpotensinya mendapat jangkitan di dalam hospital.
  3. Untuk mengelak jangkitan yang mungkin akan berlaku, sebarang bunga dan pokok adalah dilarang di kawasan penjagaan pesakit kerana ia boleh membawa risiko kesihatan kepada pesakit-pesakit.
Polisi Pelawat
Tempat Letak Kereta Pelawat
Pelawat Gleneagles Hospital Penang boleh meletak kereta di tempat letak kereta tertutup tujuh tingkat di Blok A, dan di tempat letak kereta terbuka di depan hospital.
Kedai-kedai
Kedai Hadiah CBS
  • Blok B, Tingkat Bawah
ATM CIMB
  • Blok B, Tingkat Bawah
B&P Cafe
  • Blok B, Tingkat Bawah
The Coffee Bean & Tea Leaf Cafe
  • Blok A, Tingkat Bawah
Harvey’s Cafe
  • Blok A, Tingkat Bawah

 

 

Pesakit Luar

Proses Pendaftaran

Proses Pendaftaran

Sila teruskan ke Pendaftaran Pesakit Luar di Lobi, Tingkat Bawah untuk pendaftaran pesakit.

Pendaftaran pesakit asing boleh dilakukan di Pusat Pelayanan Pesakit Antarabangsa di Tingkat Bawah, Blok .

Bagi pesakit pemeriksaan kesihatan, sila terus ke Pusat Pemeriksaan Kesihatan di Tingkat 2, Blok B untuk pendaftaran.

Sila pastikan anda membawa dokumen-dokumen berikut:

  • Kad Pengenalan dan/atau Pasport
  • Dokumen rujukan seperti surat rujukan doktor, laporan perubatan yang lepas, filem pengimejan dll.
  • Surat Jaminan (jika ada) daripada syarikat insurans anda

Jika anda perlukan perkhidmatan penterjemah, sila hubungi Pusat Layanan Pesakit Antarabangsa di +604–222 9090 atau +604–222 9099.

 
Selepas konsultasi dengan doktor, sila teruskan ke bahagian Farmasi di Tingkat 1 atau Tingkat 2 untuk membuat pembayaran dan mengambil ubat anda.

 

Janji Temu Dalam Talian

Aturkan janji temu

Talian Whatsapp (GPG)

+6016–498 9089

Pesakit di hospital

Proses Pendaftaran Kemasukan Wad

Proses Pendaftaran Kemasukan Wad

Sila teruskan ke Kaunter Pendaftaran Kemasukan Wad di Lobi, Tingkat Bawah untuk menjalani proses kemasukan wad.

Sila pastikan anda membawa dokumen-dokumen tersebut:

  • Kad Pengenalan dan / atau Pasport
  • Dokumen Rujukan seperti surat rujukan doktor, laporan perubatan yang lepas, filem pengimejan dll.
  • Surat Jaminan (jika ada) daripada syarikat insurans anda
  • Surat Kemasukan Wad daripada doktor
  • Senarai ubat yang anda diambil dengan dosnya
Sila pergi ke Kaunter Maklumat di lobi apabila anda tiba di hospital. Kakitangan di Kaunter Pendaftaran Kemasukan Wad akan melengkapkan pendaftaran anda, mengesahkan penempahan bilik anda dan mengaturkan pembayaran anda.

Ketersediaan bilik pilihan anda hanya boleh disahkan pada waktu kemasukan.

 

Jika anda perlukan perkhidmatan penterjemah, sila hubungi Perkhidmatan Pesakit Antarabangsa di +604–2229 090 atau +604–2229 099.

 

 


Talian Whatsapp (GPG)

+6016–498 9089

Item untuk Dibawa

Dokumen Asal

  • NRIC atau Sijil Kelahiran (jika bawah umur 12 tahun) atau Pasport (bagi bukan warga Malaysia)
  • NRIC atau Pasport Pasangan / Ibu atau Bapa
  • Surat Kemasukan daripada Doktor
  • Laporan kesihatan perubatan sebelumnya
  • Surat Jaminan daripada majikan atau syarikat insurans anda (jika berkenaan)
  • Senarai perubatan yang sedang diambil, dan dos baginya.

Barangan Peribadi

  • Pijama atau baju tidur
  • Selipar tidak licin
  • Kelengkapan dandanan diri

Bagi Ibu Mengandung

  • Baju tidur dengan bukaan depan untuk memudahkan menyusu
  • Kelengkapan dandanan diri
  • Tuala wanita
  • NRIC atau Pasport ibu mengandung dan bapa

Bagi Bayi Baru Lahir

  • 2 pasang sarung tangan
  • Sepersalinan pakaian bayi untuk dipakai semasa keluar hospital
  • Pembalut atau selimut bayi
Keluar hospital

Waktu discaj adalah pada jam 12.00 tengahari setiap hari Isnin hingga Sabtu. Kadar penuh akan dikenakan pada hari kemasukan, tetapi caj tidak akan dikenakan pada hari discaj, dengan syarat pesakit harus meninggalkan hospital sebelum jam 12.00 tengahari. Jika pesakit meninggalkan hospital selepas jam 12.00 tengahari, caj setengah hari akan dikenakan. Manakala kadar satu hari akan dikenakan jika pesakit meninggalkan hospital selepas 2.00 petang.

Jika anda ingin discaj pada hari Ahad atau Cuti Umum, pembayaran bil harus diselesaikan pada hari sebelumnya.Semua pembayaran akaun perlu diselesaikan sebelum anda discaj. 

Pesakit dengan surat jaminan daripada syarikat insurans (GL) yang diluluskan oleh pihak hospital tidak perlu menyelesaikan bil mereka sendiri (kecuali bayaran tambahan yang tidak termasuk, jika ada). 

Sebelum meninggalkan hospital, anda perlu dapatkan slip keluar daripada pejabat akaun untuk diberikan kepada jururawat wad bagi memudahkan prosedur keluar hospital.

Proses Keluar Hospital

  • Konsultan yang bertugas akan mengesahkan proses keluar anda.
  • Tempoh menunggu bil diproses dan preskripsi disediakan untuk pengambilan adalah kira-kira 2 1/2 jam
  • Apabila bil anda telah siap, kakitangan wad akan memberitahu anda atau ahli keluarga anda
  • Anda atau ahli keluarga anda perlu pergi ke Jabatan Akaun di Aras 6 untuk menyelesaikan bil anda. Slip keluar hospital akan dikeluarkan untuk anda
  • Anda perlu menyerahkan slip keluar ini di Kaunter Farmasi bersebelahan dengan Jabatan Akaun untuk mengambil perubatan anda
  • Pulang ke wad anda untuk mengambil barang-barang, sijil perubatan, ringkasan keluar hospital di samping keputusan pemeriksaan yang diperlukan, daripada jururawat

Janji temu

Pada hari janji temu, sila kemukakan kad janji temu OPD anda di kaunter menyambut tetamu sebelum beredar ke bilik klinik Konsultan masing-masing

Insurans dan Bil

Deposit berdasarkan anggaran / jangkaan perbelanjaan perlu dibayar semasa kemasukan.Bagi pesakit korporat dan pesakit dengan insurans, mereka boleh menyerahkan surat jaminan yang diluluskan oleh pengurusan hospital, sebagai ganti untuk deposit.

Sepanjang penghospitalan, anda akan diberitahu tentang apa-apa deposit tambahan yang diperlukan.

Bil-bil hospital perlu dibayar pada waktu keluar hospital. Bil-bil anda boleh dibayar dengan wang tunai, cek atau kad kredit:

  • Semua cek perlu dipalang dan dikeluarkan atas nama Pulau Pinang Clinic Sdn. Bhd.
  • Hospital menerima semua kad kredit utama.

Insurans Kesihatan dan Perubatan Bergabung Antarabangsa

Kad Insurans

KemasukanKeluar hospital
  1. Pesakit mengemukakan kad insurans yang diiktiraf oleh hospital
  2. Pesakit mengisikan borang insurans yang relevan & membayar RM300 atau bayaran bersama yang berkenaan
  3. Hospital akan menghantarkan diagnosis pesakit kepada syarikat insurans melalui faks
  4. Syarikat insurans akan menghantarkan Surat Jaminan atau Surat Penolakan# kepada hospital melalui faks

(Nota #: Pesakit akan diberitahu dan hospital akan mendapatkan deposit terus daripada pesakit)

  1. Hospital akan menghantarkan bil kepada syarikat insurans melalui faks.
  2. Syarikat insurans akan menghantarkan Surat Jaminan ke hospital melalui faks
  3. Pesakit perlu membayar caj berlebihan & caj bagi item dalam notis pembayaran yang tidak diliputi, jika ada
  4. Keluar hospital

Senarai syarikat insurans yang diterima di Gleneagles Penang:

Senarai abjadSyarikat insurans
AAIA Health Services Sdn Bhd Allianz Life Insurance Malaysia Berhad Asia Assistance Network (M) Sdn Bhd ASP Medical Clinic Sdn Bhd
CCompumed
EEtiqa Insurance BerhadEtiqa Takaful Berhad
GGreat Eastern Life Assurance (Malaysia) Berhad
HHong Leong Assurance
IIHM Sdn BhdIntegrated Health Plans Malaysia Sdn BhdInternational Assistance
MMedkad Sdn Bhd MiCare Sdn Bhd MiyaCare Sdn Bhd
PPM Care Sdn Bhd Pra Assist Medical Network Sdn Bhd Prudential Assurance Malaysia Berhad Prudential BSN Takaful Berhad
SSelcare Management Sdn Bhd
TTejani Emergency Assistance Malaysia Sdn Bhd

Jika anda ingin menggunakan polisi insurans anda untuk penjagaan kesihatan dan perubatan di Gleneagles Pulau Pinang, hubungi wakil insurans anda untuk meminta Surat Jaminan (GL) sah yang ditujukan kepada:

Meja Perkhidmatan Insurans
Gleneagles Penang
1, Jalan Pangkor
10050 Penang, Malaysia

Setelah GL awal diperolehi, sila hantarkannya kepada kami melalui faks di +604-2262 994 Untuk bantuan lanjut tentang cara meminta Surat Jaminan (GL), sila hubungi Meja Perkhidmatan Insurans di +604-2229 111 e-mel kepada kami di my.gpg.claims@parkwaypantai.com.my

Pekerja Rencam

Untuk kemudahan anda, perkhidmatan rencam disediakan di pintu masuk utama hospital. Pekerja rencam kami akan mengiringi pesakit ke bilik yang ditetapkan, untuk diserahkan kepada jururawat wad.

Mereka juga boleh menjawab pertanyaan tentang konsultan dan kemudahan hospital. Pekerja rencam juga boleh mengaturkan peminjaman kerusi roda percuma pada kadar "jangka pendek, hari sama" untuk digunakan dalam kawasan hospital. 

Jika anda ingin mendapatkan perkhidmatan teksi atau teksi premium ke mana-mana destinasi di sekitar mahupun di luar bandar, pekerja rencam kami boleh membantu anda. 

Langkah berjaga- jaga untuk mengelak dari kejatuhan

Pencegahan dari terjatuh adalah bahagian penting dalam rawatan hospital bukan sahaja rawatan yang selamat tetapi juga klinikal dan kos efektif.

Video pendidikan ini mengetengahkan pesakit mengenai pencegahan dari terjatuh menggariskan pendekatan yang mudah difahami dalam cadangan pencegahan dari terjatuh di Gleneagles Hospital Penang.

Panduan Menu

 

 

Hubungan kecemasan
Gleneagles Hospital Penang
Ambulans / Kecemasan
+604 222 9199
Pilih Hospital